WYDARZENIA DNIA WYDARZENIA DNIA
2088
BLOG

Skandal w Muzeum Żydów? Zaprosili Anne Applebaum. Sandauera nie.

WYDARZENIA DNIA WYDARZENIA DNIA Społeczeństwo Obserwuj notkę 32

 

W wielka pompą otwarto Muzeum Zydów Polskich w Warszawie. Piekne muzeum, ważne i potrzebne niezaleznie, że inne muzea są też Polsce potrzebne. Nie o to jest kwestią. Muzeum Katynia nie dorównuje muzeum dziedzictwa Żydów Polskich. Ale uroczystośc otwarcia Muzeum Żydów Polskich budzi wiele kontrowersji. Pojawili się tam jako reprezentanci polskich Żydów ci, którzy latami ukrywali swoje pochodzenie a dziś się nim afiszują. Ot tacy "nawróceni" gdy jest to korzystne. Tak jak po 1990 roku mieliśmy wiele nawróceń na katolicyzm, o których jeden biskup powatpiewał w ich autentycznośc. 

Na uroczystoś otwarcia Muzeum nie zaproszono tych, którzy nigdy nie ukrywali, że są Żydami. Była Anne Applebaum a nie zaproszono Adama Sandauera. Nie zaproszono wybitnych Żydów z naszego Kraju. Czy ci ludzie nie są reprezentantami Żydów żyjących u nas od wieków? Oni nigdy nie ukrywali swojego pochodzenia i bycia Żydami. Cierpieli bardzo nieraz lecz nigdy nie wyparli się swoich korzeni. Smuten są refleksje Adama Sndauera o tym. "Żydzi rodzą się tu jak grzyby po deszczu". Sandauer... Wielka postac polskiego zycia społecznego, człowiek, który poświęcił życie pacjentom mówi:

"Już nie mam żydowskiego pochodzenia. Takie cuda zdarzają się tylko w III RP. Jeszcze nie dawno bezpieka określała mnie po prostu jako Żyda ( wg. IPN), a w 68 roku, gdy Ub-ek bił mnie po twarzy krzyczał: " jak ci się Polska Ludowa nie podoba, to niech ci lepszy chleb da Izrael" . Teraz, gdy pochodzenie żydowskie jest w cenie, zostałem jakoś odżydzony. A może masowo ujawnili się wpływowi i b.zasłużeni Żydzi, którzy wcześniej ukrywali pochodzenie, więc ja już nie zasługuję na zapraszanie na otwarcie Muzeum Historii Żydów..."

"jakie są przyczyny nie zapraszania mnie na takie fety, mogę podejrzewać. Dość prawdopodobna może byś też najprostsza przyczyna: Ktoś nie dopilnował... Nie mniej ważnym problemem jest to ze obecnie jako Żydzi masowo występują i są honorowani ci, którzy chwil wcześniej ukrywali i wstydzili się pochodzenia."

"Natomiast jest zasadniczą sprawą kto powinien reprezentować dorobek wielu pokoleń Żydów którzy mieszkali w Polsce, w tym moich przodków także. Czy i z jakich przyczyn, ja mam być tego prawa pozbawiany ?"

"na tego typu wydarzenia, zaproszeń nie rozsyła się na zasadzie znajomości. Tak więc Pana argument : "Mimo że w muzeum mam przyjaciół też nie dostałem zaproszenia" niczego nie wnosi. Znajomość nie jest tu wystarczającym argumentem. Pyta się Pan kto decydował o listach zaproszonych. Nie wiem, nie jestem związany z tym środowiskiem. Być może są to ci o których pisałem, że gdy to stało się wygodne, przypomnieli sobie ze są Żydami, a wcześniej to ukrywali. Obecność ludzi którzy zachowywali się inaczej, nie jest im miła."

"Nie mam pojęcia jak wygląda ekspozycja muzeum i jakie niesie przesłanie, nie byłem w muzeum. A Gross tak samo jak nasi rodzimi antysemici żyje z tego ze nakręca się konflikt. Pogrom w Kielcach może i był prowokacją, ale ponieważ byli ci którzy dali się sprowokować i dokonali morderstw, to dopuścili się zbrodni i za to odpowiadają"

"Specjalnie nie afiszuję się pochodzeniem żydowskim, ale też nigdy go nie ukrywałem. Jest i było ono wszystkim znane. Gdy pojawiały się jakieś antysemickie działania to czasem i mnie dotyczyły. Oburza mnie , że obecnie ci nowo narodzeni Żydzi, którzy wcześniej nie byli widoczni lub ukrywali swe pochodzenie, mogli zdecydować że nie zostałem zaproszony na uroczystości otwarcia Muzeum Historii Żydów."

"Od nowej Polski żydostwo jest przede wszystkim dyspozycją intelektualno światopoglądową, a nie etniczno kulturowym faktem. Najśmieszniejsze, że ten schemat stosują z równym uporem oenerowscy antysemici i postępowcy gazetowowyborczy. Wildstein tez się kiedyś dowiedział, że nie jest Żydem, więc się nie przejmuj."

"Rozpocząłem ten wątek nie dlatego że jest mi przykro, ale przede wszystkim by pokazać że ci którzy organizują otwarcie Muzeum Historii Żydów, mimo iż roszczą sobie takie prawo, nie są repelentami wszystkich osób pochodzenia żydowskiego mieszkających w Polsce"

"Przyczyn mogę się tylko domyślać, może to zwykły bałagan, ale raczej mają mi za złe że publicznie występowałem przeciwko uogólnieniom z książek Grossa no i ze nie bojkotuję mediów katolickich ( Rydzyka )"

"Czy aby być tolerowanym i zapraszanym przez te środowiska, wymaga się popierania twierdzeń Grossa i bojkotowania mediów Rydzyka ?"

"Nie zauważyłaś kpiny z tym moim pisaniu o odzydzaniu mnie, przez ludzi którzy chwilę tremu sami ukrywali własne pochodzenie żydowskie, a dziś decydują kogo zaprosić na uroczystości ? A w Teatrze Wielkim i tylko w Teatrze akurat byłem, ale nie dlatego ze zapraszali mnie organizatorzy uroczystości, ale tylko dlatego ze galeria po moich pretensjach i awanturze, musiała tego dopilnować"

"Wybacz, ale nie wierze w poznanie żydowskiego pochodzenia, przez całe masy ludzi akurat ostatnio"

"Nie mam pojęcia i nie zamierzam dochodzić, czy ludzie ci wykasowują innych świadomie, by pozostać jedynymi widocznymi reprezentantami spuścizny wielu pokoleń Żydów, czy tez im to wychodzi tak przypadkiem....."

"Obecnie być Żydem może być miłe i jest na pewno wygodniejsze niż jeszcze nie tak dawno temu i dlatego nie mam zaufania do tych ludzi którzy ukrywali swoje pochodzenie, a dziś się nim afiszują. Oczywiście czymś diametralnie różnym było ukrywanie pochodzenia w czasie wojny światowej niż w PRL'u i nie o tym pisze. Jeśli w moich wypowiedziach gdzieś pojawiło się słowo "repelent" zamiast reprezentant, to był to wynik tzw. literówki i bez potrzeby kontynuujesz jakieś dywagacje na ten temat"

"Panie Jarosławie, ci którzy odrzucają czy odrzucali chwilę temu, prawdę o własnym pochodzeniu nie powinni decydować kogo zapraszać na uroczystość otwarcia Muzeum Historii Żydów"

"Nie przejmuję się i nie jest mi przykro. Wcześniej już kulka razy pisałem i powtarzam że rozpocząłem ten wątek by pokazać że ci którzy organizowali otwarcie Muzeum Historii Żydów, mimo iż roszczą sobie takie prawo, nie są reprezentantami wszystkich osób pochodzenia żydowskiego mieszkających w Polsce"

"Tylko ze ci ludzie nie dość iż czerpią profity to jeszcze roszczą sobie prawo by określać kto jest godzien reprezentować ludzi pochodzenia żydowskiego"

"Mogą ujawniać się teraz jako Żydzi i być gorliwi i zaborczy nie dlatego że są neofitami, a z innego powodu. Następuje zwrot znacjonalizowanego niegdyś, mienia komunalnego gminom wyznaniowym. Warto przypomnieć ze żydowskie szkoły, szpitale, gazety, przytułki itp. to przed II wojną światową majątek, który służył społeczności 3-4 milionów ludzi. Większość z nich zginęła w czasie II wojny światowej, a niedobitki wyemigrowały. Dziś w Polsce, Żydów jest tylko kilka tysięcy, a majątek komunalny do zagospodarowania, nieproporcjonalnie wielki i kontrolowany przez wspólnoty wyrastające obecnie jak grzyby po deszczu"

"Tym bardziej że ci którzy czuli się na tyle związani by bezinteresownie działać w gminach, wyemigrowali. Dziś gdy to stało się wygodne, nowi Żydzi, rodzą się tu jak grzyby po deszczu. Natomiast tacy jak ja, którzy nie wyemigrowali, są zasymilowani, ale nigdy nie ukrywali pochodzenia są jak wyrzut. Lepiej ich nie zauważać i nie wpuszczać na salony...."

"Ja tu, nic na to nie jestem w stanie poradzić. Nie jestem i nie byłem nigdy, działaczem gmin żydowskich. Niech Pan o tym skandalicznym problemie mówi publicznie w Izraelu. A to co się dzieje jest paskudztwem."

" Tamto towarzystwo, nowo narodzonych Żydów, kontroluje dostęp i dla nich dobrze jest, tak jak jest.. Jeśli nawet takich jak ja, nie zaprasza się na oficjalne uroczystości to jaką drogą mają się pojawić ci którzy widzą problem ?"

"Nawet takich jak ja, nie zaprasza się na oficjalne uroczystości to skąd mają się pojawić ci którzy będą przeciwstawiać się przewłaszczaniu zwróconego żydowskiego mienia komunalnego, jeśli ten proceder rzeczywiście ma miejsce "

" Szanowny Panie Krzysztofie, ponieważ wypożyczano ode mnie prace mojej matki na wystawę ocalałych zorganizowaną w Fabryce Schndlera, czy na wystawę w Teatrze Narodowym z okazji gali związanej z otwarciem muzeum, to trudno przypuszczać, ze nie wiedziano kim jestem czy że istnieję. Pochodzę z dość znanej rodziny...Trudno przypuszczać że zostałem pominięty przez niedopatrzenie. Nie jest istotne ze każdy miał możliwości przyjścia bez zaproszenia, bo uroczystości miały też część oficjalną, na którą wysyłano zaproszenia ..."

"Ja raczej dopatruje się rewanżu za publiczne występowanie przeciw "jedynie słusznej linii" doszukiwania się antysemityzmu, wszędzie gdzie się da i generalizowaniu odpowiedzialności na całe społeczeństwo polskie, za działania szmalcowników ."

"Niezależnie od schlebiającej mi, oceny mojej osoby, trzeba ujawniać działania tych którzy wczoraj ukrywali swoje pochodzenie, a dziś decydują o tym kto powinien być zapraszany na oficjalne uroczystości, a kogo zapraszać nie należy ...."

"1/ Są jeszcze Polacy pochodzenia żydowskiego do których ja się zaliczam; 
2/ Nie narodowość, lecz pozycja powinny decydować kogo się zaprasza na takie uroczystości"

"Pani Krystyno, nie martwię się, ale uważam ze tak skandaliczne postępowanie należy publicznie piętnować."

"Mogą ujawniać się teraz jako Żydzi i być gorliwi i zaborczy nie dlatego że są neofitami, a z innego powodu. Następuje zwrot znacjonalizowanego niegdyś, mienia komunalnego gminom wyznaniowym. Warto przypomnieć ze żydowskie szkoły, szpitale, gazety, przytułki itp. to przed II wojną światową majątek, który służył społeczności 3-4 milionów ludzi. Większość z nich zginęła w czasie II wojny światowej, a niedobitki wyemigrowały. Dziś w Polsce, Żydów jest tylko kilka tysięcy, a majątek komunalny do zagospodarowania, nieproporcjonalnie wielki i kontrolowany przez wspólnoty wyrastające obecnie jak grzyby po deszczu"

 

 

 

 

Zobacz galerię zdjęć:

Onet.pl: Sikorski z zoną na otwarciu Muzeum Historii Zydów Polskich
Onet.pl: Sikorski z zoną na otwarciu Muzeum Historii Zydów Polskich

Relacjonujemy najważniejsze wydarzenia pominięte przez media elektroniczne i prasę. Kontakt: WydarzeniaDnia@gmail.com

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo